1 — 7 augustus 2021
Alma 3, Steengroevenlaan 3, 3000 Leuven



        Een week (!) lang een groene oase vol spannende kunst, duurzame architectuur, scherpe performances, on-topic talks, zalige muziek en heerlijke food & drinks.

        Jong, scherp & gratis!
Voor iedereen toegankelijk. Kom af, zet u neer en geniet van uw Habitat x




Ontdek

︎ Volledig programma 2021
︎ Kunst
︎ Muziek
︎ Talks
︎ Info




Bijzonder veel dank aan onze partners:


Stad Leuven



KU Leuven


MIJNLEUVEN





UCLL



Vedett







David vs. Goliath in de (mode)economie






maaandag 2 augustus - 19:30


met Els Breugelmans (KU Leuven), Peter Wuyts (Voka), Brecht Van Assche & Jonathan Bizindavyi (René) & Charlotte Vandierendonck (Studio D)


Megabedrijven en -webwinkels domineren de markt. Wie heeft de afgelopen maanden of jaren nog nooit online een boek, een paar sneakers of een device besteld dat de dag nadien aan de deur geleverd werd? De bol.com’s, Zalando’s en Amazons van deze wereld spinden gouden garen bij de coronacrisis waarbij iedereen thuis zat en als mentale oppepper of uit verveling pakjes bestelde bij de vleet.

Langs de andere kant zie je ook steeds meer mensen die neigen naar het lokale, authentieke en het nabije. Brood gaan halen bij de artisanale bakker, groenten van het veld om de hoek de horecazaak steunen die net geopend werd door een groepje vrienden, … We weten ergens wel dat deze levensstijl duurzamer is voor mens en planeet, toch blijft het gemak van een levering die de ochtend nadien voor je deur staat (en daarbij waarschijnlijk ook een pak minder kost) verleidelijk.

Hoe houden kleine, jonge ondernemers en bedrijven stand tegen de dominantie van het grote geld? En hoe “wapenen” we onszelf als consument tegen producten die sneller, goedkoper en binnen-de-dag-aan-je-deur-geleverd worden - goed wetende dat die verschillende systemen onder druk zetten?



Els Breugelmans (KU Leuven)




Els Breugelmans is hoogleraar marketing aan KU Leuven, faculteit Economie en Bedrijfswetenschappen. Ze is een expert in het domein van retailing en doet wetenschappelijk onderzoek met een focus op empirische modelering van bedrijfsrelevante retailing vraagstukken. Haar onderzoekstopics zijn geconcentreerd rond multi- en omni-channel shopping, getrouwheidsprogramma’s, supermarktaankopen en relaties tussen producenten en retailers.

Haar academische werk werd gepubliceerd in belangrijke academische tijdschriften, zoals Journal of Marketing, Journal of Marketing Research, Journal of the Academy of Marketing Science en Journal of Retailing. Ze wordt vaak ook geconsulteerd door journalisten van de geschreven en gesproken pers, om vanuit haar academisch perspectief haar visie te geven op recente retailing trends.



Charlotte Vandierendonck (Studio D)





Studio D inspireert, adviseert en ondersteunt bedrijven en organisaties die duurzaam willen ondernemen. Ze zorgen ervoor dat economische prestaties hand in hand gaan met een positieve impact op mens en milieu.

Charlotte Vandierendonck is één van de twee oprichtsters van Studio D. Ze liep na haar studies Politieke Wetenschappen stage bij de Belgische Vertegenwoordiging van de VN in New York. Daarna volgde ze nog een studie in Bedrijfsmanagement. Haar eerste werkervaringen deed ze op binnen het thema van de mensenrechten, achtereenvolgens bij het Vluchtelingenagentschap van de Verenigde Naties (UNHCR) en Amnesty International.

Daarna werkte ze als senior consultant bij Capgemini Consulting, waardoor o.a. project management, veranderingsbeheer, risk management, stakeholder management en business development haar habitat zijn. Charlotte voerde er meerdere projecten binnen de publieke sector en de Europese Commissie maar doorliep ook vele trajecten binnen grote bedrijven in binnen –en buitenland. Met deze ervaringen op zak stapte ze over naar de modesector en bekleedde voor het merk CKS functies als international sales en wholesale manager. Sinds 2018 is zij freelance project manager met focus op duurzaamheidsstrategie en -rapportering.



Brecht Van Assche en Jonathan Bizindavyi (RENÉ)


© Ines Vansteenkiste-Muylle

Brecht Van Assche en Jonathan Bizindavyi zijn de founders van het label RENÉ. Gepassioneerd door visuele beelden, muziek en kleding begon ze samen in de zomer van 2019 te experimenteren met tweedehands kledij. Kort na de zomer hadden ze hun eerste expositie in het Stadhuis van MIJNLEUVEN, wat het begin was voor RENÉ.

RENÉ ziet zichzelf als een sustainable kleding label en platform waarbij ze onder andere samenwerken met andere kunstenaars om hun kleding vorm te geven.

︎ ︎ ︎



Peter Wuyts (Voka) 





Peter Wuyts is gedurende 25 jaar internationaal actief geweest binnen sectoren als logistiek, service en de transportsector. Begin 2019 bewust de stap genomen om die wereld te verlaten en een nieuwe richting in te slaan.

Vandaag is hij werkzaam als adviseur duurzaam ondernemen binnen Voka waar hij naast de begeleiding van bedrijven in het duurzaam ondernemen werkt aan nieuwe concepten die ondernemingen toelaat een verhaal te creëren waar duurzaamheid als een rode draad doorheen loopt.   

Peter omschrijft zichzelf als een facilitator, inspirator en bruggenbouwer die bedrijven, organisaties maar bovenal mensen helpt met het zoeken, ontwikkelen en bouwen van duurzame oplossingen op een bewuste, nieuwsgierige en creatieve manier.